Keuze voor een basisschool – de ‘concurrent’

Ilse Nagy
  | 
3 december 2022

Vanuit mijn rol als communicatieadviseur bij een basisschool, ben ik betrokken geweest bij een werkgroep die verbetering van communicatie op het oog had. Vanuit mijn kennis en ervaring weet ik dat het ‘verbeteren van communicatie’ een samenspel is van meerdere factoren. En nog belangrijk, weet waaróm je dat wil. Wat wil je precies bereiken? En wie?

Uit een onderzoek op deze basisschool bleek dat er maar weinig ouders gebruik maken van de website van de school. Hoogstens om eens in de jaarkalender te kijken. Dan blijven er twee andere doelgroepen over; de nieuwe ouders en leerkrachten die op zoek zijn naar een andere school.

De school beweegt naar een nieuwbouw, waarbij zij met een opvang een Integraal KindCentrum (IKC) zullen vormen. Hoewel deze school niet zozeer een groeiambitie heeft, wil het wel het leerlingenaantal stabiel houden. In het kader van ‘de communicatie’ is het dan handig om te weten hoe je ouders naar jouw school beweegt. Om hierin te kunnen adviseren en om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, startte ik een onderzoek. Er reageerden 70 ouders uit heel Nederland.

Help! Ouders bezoeken ook andere scholen!

Wat hadden andere scholen kunnen doen om jouw interesse te kunnen wekken? Sommige scholen hadden hun ‘klantenservice’ beter op orde kunnen hebben. Dat wil zeggen; sneller reageren op een verzoek voor een kennismaking of überhaupt terugbellen.

En op sommige factoren heeft een school nu eenmaal geen invloed. De kern zit ‘m in gevoel (meestgenoemd) en zichtbaarheid. Als het gaat over gevoel, dan hebben ouders echt de behoefte om te begrijpen waar hun kind mogelijk naar toe gaat. Dat blijkt ook uit de quote hiernaast. Ouders hebben een diepgewortelde behoefte om te begrijpen op welke school hun kind terecht komt.

Bij een aantal scholen mochten we niet kijken tijdens de schooltijden. Alleen als de lessen afgelopen waren, konden we een rondleiding krijgen. Uiteindelijk zijn we toch niet voor deze scholen gegaan, omdat we hier geen goed beeld konden krijgen van de sfeer op school tijdens de lessen.

– een ouder uit het onderzoek

Wat betreft de genoemde zichtbaarheid worden flyers en social media door ouders toch als opties genoemd. Dat lijkt tegenstrijdig met eerder gegeven antwoorden, maar bevestigt dat je als school ‘aanwezig’ moet zijn om top of mind te zijn (of blijven).

Hoeveel scholen bezoeken ouders?

Bijna 26% van de ouders bezocht één school. Veruit de meeste ouders (40%) bezochten 2 scholen.

20% van de ouders bezocht 3 scholen. Bijna 13% van de ouders bezochten 4 of 5 scholen. Er was één ouder die geen school heeft bezocht en er zijn geen ouders die meer dan 5 scholen hebben bezocht.

Maar twee scholen bezoeken is niet heel veel. Je hebt als doel om de ouders in jouw school te krijgen, dus dan sta je blijkbaar vaak al in de top 2.

In mijn volgende blog gaat het over de keuze, en daarna.


Wist je dat marketing & communicatie een vak apart is? Net zoals onderwijs dat is. Het kan daarom voorkomen dat je een blik van buitenaf wil. Of om even te sparren. Dat helpt tunnelvisie voorkomen én levert tijd op. Je bent bij Leaf Support op het goede adres!

Ho! Dit was nog niet alles! Klik door om alle resultaten te lezen:

Artikel uit de categorie:
Communicatie

0 Reacties op "Keuze voor een basisschool - de 'concurrent'"

Geef een reactie op dit artikel

top
© 2024 Leaf Support - Powered by Maatos